MÓDNÍ BLOG JAKO MARKETINGOVÝ NÁSTROJ
/ FASHION BLOG AS A MARKETING TOOL


Jak už jistě víte (aby ne, když jsem vás s tím otravovala asi tak týden na všech mých sociálních sítích), nedávno jsem dělala průzkum ke své bakalářské práci týkající se fashion blogů, jejich důležitosti a také schopnosti sloužit jako efektivní marketingový nástroj. Obdržela jsem celkem 463 odpovědí, což už je slušné číslo na vyvození nějakých pořádných závěrů a jak jsem slíbila, tady je report. Jak to tedy vidíte vy, čtenáři módních blogů? Výsledky jsou dost zajímavé, čtěte dál! ;)

ČTENÁŘI MÓDNÍCH BLOGŮ
Začneme tím nejjednodušším, a sice: jak vlastně vypadá takový typický čtenář módního blogu? Asi vás nepřekvapí, že se jedná převážně o ženy (98,1%), a to průměrně ve věku od 16 do 28 let, přičemž nejvíce byl uváděn věk 21 let, takže vlastně moje vrstevnice. Dobrý vědět! :) Obecně upřednostňujete naše - české a slovenské - blogy (92,4%) před těmi zahraničními (7,6%) a 86% čtenářů sleduje své oblíbené blogy i přes sociální sítě (Facebook, Instagram, Twitter, apod). Jo a abych nezapomněla, 44% lidí čekuje své oblíbence každý den, zatímco 40,7% dokonce i několikrát denně,

PODOBA BLOGU A INFORMACE
Dále jsem se vás ptala, na co kladete u blogu největší důraz. Nejvíce si ceníte zajímavého obsahu, hned za ním se řadí kvalitních fotografie, poutavý design a jako velmi důležitý bod jste uváděli i pravidelnost příspěvků. Nejmenší důraz je kladen na soutěže, tzv. giveaway. Co z toho vyvodit? Soutěže jsou jistě super doplněk a zpestření, ale kvalitu vašeho blogu v očích čtenářů nepozvednou. Když nemáte svému publiku moc co nabídnout, žádná "dávačka" vám příliv nových pravidelných followers nepřinese. Jako další odpovědi byly uváděny například vtip a nadhled, osobní styl blogera, jakési vnitřní kouzlo, a v neposlední řadě i umění poutavě a kvalitně psát.


INFORMACE NA BLOZÍCH A NÁKUPNÍ ROZHODOVÁNÍ
Co se informací na blozích týče, necelých 60% z vás nevěří jejich pravdivosti a nezaujatosti. To vzhledem k přehlcenosti reklamou docela chápu. Na druhou stranu na otázku "Už jste si někdy koupili věc, kterou jste předtím zahlédli na módní blogerce či blogerovi?" odpovědělo 69% kladně s tím, že byli s daným nákupem spokojeni, zatímco pouhé 1% takového rozhodnutí litovalo. Cca 30% čtenářů zatím reklamě na blogu statečně odolává. To mě docela zaujalo, protože to znamená, že pokud se rozhodnete věřit názoru blogerky a zkusit stejný produkt či e-shop, je zde až 98,5% šance na spokojenost. A slevové kódy? Ty fakt musí stát za to, aby je čtenáři využili, více než 80% na ně totiž zvysoka... kašle.

SPOLUPRÁCE
Asi nejzajímavější část, už jen proto, že u těchto otázek jste často psali své vlastní odpovědi, které byly dost různorodé. Pokusím se to tedy nějak inteligentně shrnout. Na otázku "Jak vnímáte spolupráce blogerů s obchody a značkami?" odpověděla většina všech dotazovaných (62,8%), že záleží na konkrétním druhu spolupráce. Necelých 17% je považuje za přínos a skvělé oživení, zatímco 5% tyto spolupráce vadí. Cca 15% to neřeší. Zazněl i zajímavý názor, že by mělo být v článku jasně zmíněné, že jde o spolupráci či sponzorovaný post. S tím naprosto souhlasím, v zahraničí je to dokonce dané zákonem a není úplně fér, když blogerka píše, jak si koupila úžasný boty/kabelku/kabát a realita je přitom trochu jiná - neutratila ani korunu. Jak to vím? Třeba proto, že jsem tu samou nabídku před několika dny či týdny odmítla. Chci jít příkladem, takže odteď bude v každém postu explicitně vyznačeno, zda-li se jedná o sponzorovanou věc či článek ve spolupráci s nějakou značkou. Ať je jasno. :)

Dalším důležitým bodem jsou hromadné spolupráce, tedy situace, kdy se jedna a tatáž věc objeví v krátkém časovém úseku u několika blogerek. Cca polovina z vás uvedla, že to nemá vliv na vaše rozhodování, 34% to spíše odradí od koupě a naopak 8,4% to považuje za záruku kvality. Zbytek uvedl vlastní odpovědi. V těch jste často zmiňovali jméno Daniel Wellington a i přestože ty hodinky miluju a nosím je pořád a všude, musím sama uznat, že je to mor. :D Někdo napsal zajímavou myšlenku "Proč mít něco, co mají všichni?" a jiným lidem zase takové spolupráce usnadňují život, protože pokud něco pochválí více jejich oblíbených blogerek naráz, mají větší pocit jistoty, že se jedná o opravdu kvalitní produkt.


BUDOUCÍ KARIÉRA
O tom, jestli může blog pomoci svému autorovi k budoucí kariéře, máte celkem jasno. 97% z vás si totiž myslí, že ano. S tím souhlasím, ale ovlivňuje to velká spousta faktorů. Blog vám sice může přinést spoustu úžasných příležitostí, kontaktů a klidně i nabídku na práci snů, ale než se něco takového stane, bude vás to stát dlouhé hodiny tvrdé práce, spoustu energie a možná i nějaké to zklamání. A samozřejmě musíte prokázat i nějaké schopnosti, protože ruku na srdce, málokde zaměstnají neschopného hňupa. :))

OBLÍBENÝ ČESKÝ ČI SLOVENSKÝ BLOG
Otázku "Jaký je váš nejoblíbenější CZ/SK blog?" jsem do dotazníku zařadila spíše ze zvědavosti a při zjištění, že většina respondentů uvedla ten můj, mi ego stouplo až do nebes. Oukej, nebudu si honit triko a přiznám, že to asi nebylo úplně objektivní, vzhledem k tomu, že jsem ten výzkum dělala JÁ a sdílela jsem ho na SVÉM blogu. :D Ale i tak, díky! Vašimi nejoblíbenějšími blogy jsou také A Cup od Style, PetraLovelyHair, Kissbook by Mia, France Baby, Ejvi Freedom, Style of Becca a velmi často jste psali také například Voguehaus, Pavlínu Jágrovou anebo Milkwoman.

Závěrem bych vám chtěla moc poděkovat, že jste si našli čas a dotazník mi vyplnili, doufám, že se vám dnešní článek líbil a třeba vám i něco dal. No a určitě budu moc ráda, když mi napíšete svůj názor, tak směle do toho. :) Teď už vám přeji dobrou noc a krásný víkend! <3 xx Martina

53 komentářů

  1. Super článok, kočko! Mám rada takéto cesty do hlubin čtenářovi duše :D (dúfam, že som to napísala dobre upsss)

    OdpovědětVymazat
  2. na tento report som sa tešila! super napísaný, máš skvelú tému bakalárky, držím len palce nech sa dobre píše :) výsledky sú veľmi zaujímavé, mne sa páči tá myšlienka, že by sa malo pri recenziách uvádzať, či je to sponzorované alebo nie.
    http://bonesincouture.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
  3. Konečně jsem taky jednou vyplnila nějaký dotazník, u kterého jsem si mohla přečíst vyhodnocení :) Chválím!:)

    OdpovědětVymazat
  4. Týjo, tu bakalářku bych si ráda přečetla :) Moc moc moc zajímavý článek! Doufám, že ti blog jako kariéra vyjde :) A toč dál videa!!! To podle mě taky pomůže Marti :)

    Berry The Blue

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc! :) Videa mě baví ale bohužel není tolik času, no :(

      Vymazat
  5. Počteníčko. Líbí se mi, že se chceš výsledky inspirovat a udělat blog "na míru" čtenářům. :)

    Ela

    OdpovědětVymazat
  6. Jsem moc ráda, že si výsledky takhle shrnula a dala je na blog, vždycky mě zajímalo, jak tyhle dotazníky ohledně blogů dopadají. :) Čísla víceméně odpovídají tomu, co jsem si vždycky myslela ;)
    Jinak s těmi spoluprácemi - nemám ráda, když blogerky lžou, tj. píšou, že si něco koupily, že něco vyhlíží atd., když jim to bylo zdarma nabídnuto a zasláno. Nejhorší právě je, že takto spolupracuje více holek a dříve nebo později se prostě provalí, že si ta holka vymýšlí. Já osobně nepíšu do článku, že jsem danou věc dostala v rámci spolupráce, ale myslím si, že to většinou z obsahu samo vyplyne. Když si věci kupuju sama, tak to tam naopak zmíním, protože to samozřejmě doplním o informaci, proč jsem si to a to koupila. Jinak si myslím, že není potřeba to tam psát a to, že člověk něco dostane zdarma by nemělo ovlivnit hodnocení produktu. Ale určitě chválím, že ty chceš jít cestou naprosté upřímnosti, aby nebyly pochyby. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem si říkala, že to z článku vyplyne samo, ale zkusím to takto - uvidíme, jak to bude fungovat :))

      Vymazat
  7. Tak to je hodně zajímavý průzkum :)

    OdpovědětVymazat
  8. Super, moc zajímavý článek a musím pochválit, protože tvůj blog to vnitřní kouzlo má a ty také :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Je opravdu skvělé, jak jsi dala výsledky dohromady a zveřejnila je na blogu :)

    OdpovědětVymazat
  10. Ty jo Marťo, tak to se ti povedlo. Gratuluji! A vyšel z toho i zajímavý poutavý článek. Super.

    OdpovědětVymazat
  11. Opravdu hodně zajímavé výsledky, skvělý průzkum, snad ti poslouží :)

    www.lettertomywardrobe.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  12. Marti super článek! Alespoň vím, co se čtenářům líbí a co na svém blogu vylepšit!!
    Díky moc :))

    http://lifewithveronica.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  13. Udělalo mi velikou radost, že tě mezi tolika odpověďmi zaujala zrovna moje myšlenka. Pokud to tedy nenapsal ještě někdo jiný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, jsem ráda, že máš radost! :)) Psali to i jiní lidé, ale ne takto zformulované, takže - nepochybně je to tvá myšlenka :)

      Vymazat
  14. Uzasny clanok. Podla mna by mali blogerky pisat ci tu danu vec dostali alebo kupili. Niektore blogy dokonca nezverejnia ani to kto tu danu vec kupili. Mam ta rada ale od kedy sledujem tvoj blog tak mala by si si uvedomit ze ludia o tebe nevedeli az pokial ti tie lacne eshopy neponukli spolupracu a ty si sa ako blogerka mohla rozvijat a teraz sa mi zda ze si az prilis hrda a namyslena. Odcudzujes blogerky ktore prijali tieto spoluprace ale sama si natom vyrastla. Naozaj ta mam rada ale zostup trochu s vysok a nenos nos do hora. Aj napriek vsetkemu ta budem dalej sledovat ale mala by si si v stupit do svedomia. Ja osobne by som bola rada keby mi nejaky eshop alebo znacka ponukla spolupracu no momentalne som bez notebooku a pisat clanky cez mobil je hrozne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Súhlasím.. Najprv si tie spolupráce prijímala, pomáhali ti v blogovaní (outfitové články, giveaway), a teraz na ne nadávaš. Mne to príde ako rana nožom do chrbta pri ľuďoch- najprv ti pomôžu, potom ich "zradíš" a odsúdiš. Zamysli sa.. A osekaj to svoje sebavedomie, nemáš dôvod mať ho tak vysoké, ako máš..

      Vymazat
    2. Počkej, teď to trochu nechápu. Jakože mi "popularitu" vynesly až čínský e-shopy? To určitě ne. :)) Samozřejmě jsem si vědoma toho, že jsem i já s nimi spolupracovala a nikde to nepopírám, naopak to v článcích zmiňuji. A stejně tak neodsuzuji nikoho, kdo takto spolupracuje, jen se snažím holkám ukázat, jak moc jsme se ponižovaly a prodávaly hluboko pod cenou za pár nekvalitních hadrů. Jinak si nemyslím, že bych byla namyšlená. :) Díky moc za názor a držím pěsti, ať se ti ta situace s notebookem brzy vyřeší!

      Vymazat
    3. Mati pozri nebyt tych lacnych cinskych eshopou co by si si zo zaciatku obliekala? Na com by vyrastol tvoj blog ? Tvoja popularita? Co si dokazala ako Martina Toquee? Uvedom si vdaka komu si taka slavna.

      Vymazat
    4. Prosím vás,co to tady melete,kdyby neměla Marťa úspěch už několik let, žádné e-shopy by ji neoslovily,ne?To snad pochopí každý průměrný mozek!!!

      Vymazat
    5. Mila Eliska, od kedy sledujes Martinu? Najprv tu vystavovala svoje fotky tvare a nejaky popis co robila,ako je v praci pri mori atd. Klasicky dennik na nete, otom tu zacala davat outfity ktore vznikli vdaka tymto lacnym eshopom a potom giveaway prave od tychto eshopou takze si najprv prestuduj poriadne jej blog ako zacala a ako a vdaka komu sa stala slavna. Sama nakupovala na tychto eshopoch a odrazu len co je trochu slavnejsia tak uz ich odpisuje a hovori o nich ako keby sama s tamadial nenakupovala a jej kariera na nich nevyrastla. Naozaj Mati nic v zlom lebo rada citam tvoje clanky aj pozeram fotky ale mas byt vdacna tym cinskym eshopom ze si vybrali teba na sponzoring a nie ine dievca lebo plno je plno blogou ktore si mohli vybrat. Kolko tak blogou skoncilo a skonci len preto lebo im dosli financie,nemozu si dovolit kupovat si vecne nove saty aby uspokojili citatelov a ty si mala to stastie ze mas prave moznost sponzorovania a odmietas to len preto lebo je to cinsky eshop. Uvedom si ake mas stastie a potom mozno zmenis nazor. Aj tie velke zahranicne blogy zacinali prave na takychto eshopoch ale dnes, co ich sledujem tak nemaju nos do hora a vklude prijmu aj obycajnu spolupracu s takymto eshopom lebo si uvedomuju ze vdaka nim su dnes tam kde su.

      Vymazat
    6. Připisovat úspěch blogu čínskýmu e-shopu mi prostě přijde neuvěřitelně hloupý. :D Kdyby mě ty obchody někde promovaly a přinesly pohádkovou návštěvnost, tak neřeknu. Ale v hadrech fakt úspěch blogerky nevězí, je v tom spousta faktorů - jaká je, jak píše, design blogu, pravidelnost článků, kvalita fotek, komunikace se čtenáři a možná až potom záleží na tom, odkud je její oblečení. Nehledě na to, že v době, kdy můj blog zažil největší boom (březen 2013, kdy se návštěvnost zvedla cca o 80 000), jsem velmi často fotila outfity s věcmi, které jsem si koupila sama. Taky bych se mohla ohrazovat, že jen DÍKY MÉMU BLOGU měly tyhle shopy tolik zákaznic, tak ať si toho koukaj vážit a dají mi doživotní rentu. :D A nesouhlasím ani s tím, že velké zahraniční blogy přijmou takovou spolupráci. Takovou spolupráci s takovými podmínkami určitě ne. Jo, viděla jsem třeba Kayture v šatech Sheinside, ale asi tě zklamu - nebyla v tom žádná vděčnost, nýbrž prachy. A to třeba v řádech statisíců. Já už prostě tyhle obchody nechci podporovat, tak chápej mé rozhodnutí a neoháněj se pořád tím, jak mám nos nahoře. Nemám. Tím bych to uzavřela, každá to vidíme jinak. Hezkou neděli!

      Vymazat
    7. Anonymous 11:38PM-Martinu sleduju už od jejích prvních krůčků v blogování a stojím si za tím,že ji e-shopy oslovily právě kvůli tomu,že už čtenářů měla hodně,to je přece logické,když bude mít čtenářů 50,nikdo ji oslovovat ani nebude,ne?A je jedno, jestli si získala čtenáře deníčkem,článkama od moře,atd...Řeknu Ti to takhle, většinu z nás nikdo neosloví,protože buď máme návštěvnost mizivou,nebo nemáme ani blog:) a ty úspěšnější jsou oslovovány všechny!!!

      Vymazat
  15. Opravdu zajímavý článek, jsem ráda, že sis výsledky nenechala pro sebe! :)

    OdpovědětVymazat
  16. výsledky nejspíš celkem odpovídají realitě, takový shrnutí se mi líbí=)

    a máš super téma, takhle se ti ta práce vlastně bude psát sama:D....mně se teda furt sama napsat nechce:P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky Balzu, je fakt, že mě tohle téma baví zpracovávat :)) co píšeš ty? ;D

      Vymazat
  17. Skvělý článek Marti. Dotazník jsem vyplnila a jsem ráda, že vidím výsledky v podobě shrnutí. Je super pozorovat Tvůj vývoj. Jak co se oblékání týče, tak i komunikace se čtenáři/fanoušky/kolegyněmi blogerkami. Jsi super.

    OdpovědětVymazat
  18. super článek :) a také jsem dotazník vyplňovala :)

    http://gagenka.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  19. hodně zajímavý článek a myslím, že by mě dokonce i bavila taková práce (určitě asi víc než ta, co píšu teď :D haha)
    Once Upon a Time

    OdpovědětVymazat
  20. V tomto článku asi nie je veta, s ktorou by som nesúhlasila. Všetko si vystihla do bodky a myslím si, že každá jedna CZ/SK blogerka by mala mať na celú vec práve takýto pohľad, čo sa blogovania týka. Ja sama si myslím, že je to veľká vec a že sa dá v tomto okruhu preraziť, ale fakt som presvedčená, že len tak hocikto to nedokáže. Odkedy som ťa začala sledovať, klikám na tvoj blog častejšie a častejšie lebo si rada prečítam články, ktoré majú niečo do seba a nie sú len o tom, čo daná blogerka robila alebo čo nového si kúpila. Naozaj dávam palce hore na oboch rukách a som si istá, že to dotiahneš veľmi ďaleko, nakoľko si myslím, že tvoj blog má úroveň tých zahraničných. Rob ďalej to čo robíš, rozdávaj inšpiráciu nám "malým" blogerkám(alebo dievčatám, ktoré sa snažia dosiahnuť niečo podobné ako dosahuješ ty) a prajem Ti veľa úspechov vo všetkom, do čoho sa pustíš :)
    Domcisss

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Domčisss, moc ti děkuju! Vážím si toho :))

      Vymazat
  21. byla jsem opravdu moc zvědavá na vyhodnocení toho Tvého dotazníku, je to fakt zajímavý a v hodně případech se řadím mezi tu "většinu" :)

    OdpovědětVymazat
  22. Veľmi dobrý výskum a naozaj zaujímavé výsledky.

    Blonďavá Potvora

    OdpovědětVymazat
  23. Zajimave to videt takhle shrnute :-). Povedeny clanek :-)

    OdpovědětVymazat

INSTAGRAM: @INKOUSTOVATECKA

© Inkoustová tečka. Design: Fearne.